Linda Löfberg
Marknadskoordinator
I dagens allt mer komplexa tillverkningsindustri är det en stor utmaning att hålla koll på alla aspekter av inköp, produktion och försäljning. Det kan verka enkelt vid första anblicken – producera, sälja och räkna ihop resultatet. Men i själva verket är det en mängd processer och system som måste synkroniseras för att skapa en heltäckande bild av verksamhetens lönsamhet och effektivitet. I denna bloggpost utforskar vi de vanligaste utmaningarna med att hantera flera affärssystem och hur en modern dataplattform kan hjälpa företag att få en klarare och mer realtidsbaserad översikt över hela verksamheten.
Du kanske undrar hur svårt det egentligen kan vara att följa upp våra inköp och vår försäljning? I grund och botten producerar vi varor som vi sedan säljer, vilket innebär intäkter och kostnader - plus och minus. Men när du börjar gräva djupare inser du snart att det är mycket som pågår innan kunder och återförsäljare faktiskt får produkterna i sina händer.
Exempelvis kan en order konfigureras och läggas upp i ett affärssystem för att sedan transporteras till ett annat system för produktionsplanering, kundreskontrahantering och bokföring. Produktionsplaneringen kan i sin tur resultera i inköp av insatsvaror, antingen från externa leverantörer eller från syster- eller moderbolag. Det är värt att notera att dessa bolag kanske använder olika affärssystem än det företag som utför försäljningen.
När det gäller analys av inköp, lager och försäljning inom tillverkande företagskoncerner är det avgörande att alla dessa affärssystem synkroniseras och homogeniseras. För att analysera försäljning och orderingång är det också vanligt att samla in data från företagets CRM-system och bearbeta denna information för att få en mer heltäckande bild.
Att hantera flera olika affärssystem inom en organisation kan ge upphov till flera utmaningar. Om data för ett specifikt analysområde är fragmenterad över olika system, kan det komplicera analyser av exempelvis koncernens eller produkternas lönsamhet. Genom att centralisera all nödvändig data för ett analysområde i en gemensam lagringsplats skapas möjligheter att erhålla en övergripande bild av den totala lönsamheten för en enskild order eller produkt, samt den totala kapitalbindningen i form av PIA (produkter i arbete), lager och "varor på väg".
Utöver detta kan problem uppstå när det gäller tillgång till realtidsinformation. Om systemen inte är fullständigt integrerade finns risken för fördröjningar i tillgången till uppdaterad och realtidsbaserad information om produktionsplanering, status på ordrar och lagerbestånd. För att hantera dessa utmaningar effektivt krävs en strategi för integrerad datahantering och en centraliserad lagringsyta för att säkerställa snabb och tillförlitlig tillgång till data.
Med hjälp av en modern dataplattform för analys som möjliggör realtidsanalys av inleveranstrender och efterfrågan, kan företag agera mer flexibelt och vara bättre förberedda på oförutsägbara förändringar. Med ett rapportverktyg ges företagen också möjlighet att skapa enhetliga rapporter som hämtar och sammanfogar information från hela företagets verksamhet. Att ha en sådan insiktsfull och detaljerad överblick över hela försörjningskedjan är en avgörande betydelse för att kunna fatta välgrundade beslut och strategiskt agera i en tid av komplexitet och snabba förändringar. Det stärker företagets konkurrenskraft och förmåga att möta de utmaningar som den dynamiska tillverkningsindustrin står inför.
Men hur börjar man? Det går vi igenom i vår kostnadsfria guide "Effektiv lönsamhetsanalys".
Boka gärna in ett möte med oss där vi kan berätta mer om hur vi kan hjälpa just din verksamhet att bli mer datadriven. Vi erbjuder bland annat möten, demos, behovsanalyser och startpaket.
Kontakta oss